نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به انجام مفاصا حساب مالی تمامی موقوفات در سال آینده از طریق سامانه گفت : هیچ متولی بدون حمایت اوقاف موفق نمی شود و همچنین سازمان اوقاف نیز بدون کمک و همراهی متولیان توفیق لازم را نخواهد داشت.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز دوشنبه 15 دی ماه در سومین همایش متولیان وقف با اشاره به روایاتی از پیامبر اکرم (ص) اظهارداشت : خداوند زمانی نعمتی در اختیار انسان قرار می دهد می خواهد ببیند اثر آن نعمت چیست و چه میزان منفعت به دیگران می رساند، پس زمانی که مردم برای رفع نیازهایشان به انسان مراجعه می کنند، یک نعمت است.
 
وی اضافه کرد : فعالیت به عنوان تولیت موقوفات یک نعمت است و رجوع مردم برای رفع نیازهایشان نیز یک نعمت است که اگر آن را به درستی مدیریت کنیم و در سایه آن نیازهای دیگران را برطرف کنیم، براساس آیات الهی موجب ازدیاد نعمت می شود و اگر کفر بورزیم موجب خسران و ضرر است.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به نقش دوسویه مسئولان سازمان اوقاف و متولیان وقف گفت : این دو گروه عضو یک خانواده اند و هر دو دارای وظیفه یکسان هستند که همان اداره و حفظ موقوفات کشور است و اگر روابط حسنه ای میان متولیان وقف و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه برقرار باشد و با همیاری هم طبق احکام شرعی و قوانین و مقررات احکام خود را پیش بگیرند موفق خواهیم بود.
 
وی افزود : ولی در سایه اختلافات و کارشکنی راهی به جایی نمی بریم و همانطور که در روایات ذکر شده است اگر مومنان با هم اختلاف داشته باشند، همیشه شکست می خورند.
 
حجت الاسلام محمدی تصریح کرد : برگزاری همایش متولیان وقف برای آن است تا مستقیم با هم حرف بزنیم و مبنای سخنانمان قانون و احکام شرعی باشد تا با هم به وظایفمان عمل کنیم زیرا هیچ متولی بدون حمایت سازمان اوقاف و این سازمان نیز بدون کمک و همیاری متولیان موفق نمی شود و یا توفیق لازم را نخواهد داشت.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد : متاسفانه از ظرفیت موجود در اختیار متولیان وقف به درستی استفاده نکرده ایم و آنها را قطره قطره به کار گرفتیم و اکنون نیاز داریم تا از ظرفیت موقوفات به صورت جمعی بهره مند شویم و بسیاری از خیرین جمع شوند تا یک کار عظیم و بزرگی شکل بگیرد.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه در بحث اصلاحات ارزی و حضور رضاخان سیاه نمایی هایی نسبت به سنت حسنه وقف انجام شد که هنوز تبعات آن باقی است، تصریح کرد : وقف جامع تمام خیرها و خوبی هاست و پیش از انقلاب واقفان خیراندیش موقوفاتی را برای سلامت بیماران ، کمک به ایتام ، کمک به ازدواج جوانان و ... وقف کرده اند که نشان می دهد ، وقف مجموع تمام امور خیر را شامل می شود و این در حالی است که در امور خیر، وارثان می توانند دخل و تصرف کنند اما وقف غیر قابل تغییر است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اکنون در سطح کشور هشت هزار متولی موقوفه شناسایی شده است، گفت : هنوز نمی توانیم ادعا کنیم که کار جدی و بزرگی را در عرصه وقف شکل داده ایم و یقینا مردم از ما سوال خواهند کرد که مسئولان سازمان اوقاف چه کار کرده اند و یا متولیان وقف چه کاری انجام داده اند، ما باید عملا از ظرفیت موقوفات استفاده کنیم و با یک سرمایه گذاری جمعی و عمومی خدمات آن را به منصه ظهور برسانیم که راه آن بهره مندی جمعی از نیات موقوفات است.
 
وی اضافه کرد : اگر مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و متولیان وقف در کنار هم باشند می توان از ظرفیت موقوفات به صورت جمعی استفاده کرده و کار جدی را رقم زنند.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه اکنون در کشور نیازمندی هایی همچون توجه به بخش سلامت وجود دارد که نیاز به کار جدی داریم ، تصریح کرد : اگر به صورت جدا جدا و جزیره ای اقدام کنیم شاید در حد یک درمانگاه بتوان وقف کرد که دردی از جامعه دوا نمی کند ولی با تجمیع اجرای نیات واقفین می توان یک اقدام جدی و بزرگ در حوزه سلامت رقم زد که اکنون شاهد ساخت دو بیمارستان تخصصی سرطان در شهرری و شیراز هستیم.
 
وی عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس ضوابط شرعی و قانونی زمان بندی هایی را تنظیم کرده که اگر در اجرای نیات نیز جمعی عمل کنیم آثار و برکات آن در سطح کشور نمود بیشتری خواهد داشت، به عنوان مثال طرح کمک به تحصیل دانش آموزان نمونه هایی از تجمیع اجرای نیات واقفین است که در این راستا 14 هزار بسته آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان ارائه شد و شاهد آثار و برکات آن بودیم و اگر بخواهیم جدا جدا عمل کنیم به نوعی بی انصافی به خود واقف است.
 
حجت الاسلام محمدی افزود: امسال بیش از 22 میلیارد تومان برای عزاداران امام حسین (ع) به سه هزار هیئت مذهبی کمک رسانی شد.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه باید مسئولان نهاد وقف نسبت به کارهای انجام شده اطلاع رسانی کنند، گفت : متولیان وقف و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه باید به عنوان حافظان موقوفات نسبت به کارهایی که انجام می دهند، اطلاع رسانی کنند. خوشبختانه طی سالیان اخیر توفیقات بسیاری در خصوص احیای موقوفات کشور صورت گرفته که باید به گوش مردم برسد یکی از این موارد اختلاف سی و چند ساله سازمان اوقاف با سازمان منابع طبیعی است که طی توافق نامه ای چندین هزار هکتار از اراضی موقوفات کشور تعیین تکلیف شد که حتی برخی از موقوفات که متولیان جرات نمی کردند آن را بازگو کنند و یا در مناطق نظامی قرار داشت با همت و مساعدت سازمان اوقاف احیا شد و از تصرف این اماکن خارج گشت و از این توفیقات می توان به احیای برخی از موقوفات که از اصلاحات ارزی خارج شده بود، اشاره کرد.
 
حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: ممکن است در برخی شهرستان ها مدیران نسبت به متولیان موقوفات بداخلاقی کنند که این سیاست کلی ما نیست ، بنای ما تکریم، عزت و احترام متولیان وقف است البته در جای خود با متولیان متخلف برخورد می کند و اگر کسی در مقابل حق موقوفات کم لطفی کند ما برنمی تابیم.
 
وی با اشاره به لزوم نظم و انضباط مالی در مدیریت موقوفات کشور گفت: متولیان وقف باید به نظم و انضباط مالی توجه داشته باشند تا بر اساس شرع و قانون حق موقوفات کشور پایمال نشود، خوشبختانه از سال 1389 با راه اندازی ارتباطات سامانه ای و ابزار روز این امکان فراهم شده و خیلی از روابط بانکی و فعل و انفعالات مالی دستی صورت نمی گیرد.
 
وی عنوان کرد: در موقوفات غیرمتصرفی این ابزار نیز طراحی شده است و ما از متولیان موقوفات درخواست داریم تا حسابرسی و تعاملات مالی خود را از طریق سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه انجام دهد که برکات بیشتری خواهد داشت و ما قصد داریم بحث مفاصاحساب مالی موقوفات را از سال 94 سامانه ای کرده و به صورت دستی نمی پذیریم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان سازمان اوقاف و متولیان وقف عضو یک خانواده اند و در سایه اختلافات هیچ کس به خوشی نمی رسد البته عده ای می خواهند این فضا غبارآلود باقی بماند تا حق موقوفات را پایمال کنند.
/2759/